Obecny moment stanowi niesamowite wyzwanie dla nas

Obecny moment stanowi niesamowite wyzwanie dla nas

 

Obecny moment stanowi niesamowite wyzwanie dla nas, jako społeczeństwa- mieszkańców danego terenu, każdego człowieka w kontekście rodziny, dzieci, dziadków , znajomych itd. Myślę sobie, żeby ująć temat wielowymiarowo musimy najpierw popatrzeć na niego z szerszej perspektywy.

  1. Obciążenie psychiczne wynikające z niepokoju, obawy i lęku przed zachorowaniem własnym, jak i bliskich.
  2. Obciążenie wynikające z ograniczeń, frustracji potrzeb w tym zwłaszcza ograniczeń prowadzących do potrzeby spędzania czasu samemu ze sobą oraz rodziną w zależności od sytuacji rodzinnej i relacyjnej w „czterech ścianach”
  3. Obciążenie wynikające z indywidualnego podejścia do systemu rygorów, zakazów, nakazów, perspektywy kar.
  4. Obciążenia wynikającego z niepokoju, lęku i obaw względem osobistej sytuacji finansowej, socjalno-bytowej oraz kwestii zatrudnienia.
  5. Obciążenia wynikające z lęku przed przyszłością w myśl pytania „jak to będzie później”
  6. Obciążenia psychiczne związane z posiadanymi chorobami i obawami o dostępność leków np. w przypadku cukrzycy typu 1, cukrzycy typu 2, nadciśnienia, astmy itp.
  7. Stres wynikający z efektu „pułapki” tzn. występujący w sytuacji, gdy jesteśmy w związku w którym np. jest aktywna przemoc, albo aktywny problem alkoholowy, stan konfliktu małżeńskiego, czyli w sytuacjach, gdzie możliwości zmiany sytuacji trudnej są ograniczone.
  8. Nasilenie obciążeń psychicznych u osób które już w chwili obecnej są dotknięte depresją, nerwicą itp.

Można powiedzieć, że w chwili obecnej praktycznie każdy człowiek będzie spełniał kryteria któregoś z wyżej wymienionych obszarów obciążających nas psychicznie i emocjonalnie. Najtrudniej mają osoby których dotyczy kilka z powyższych obciążeń i w  zasadzie każdy z nich wymagał by osobnego opisu, ale jeżeli podejdziemy do tego na poziomie prostym ale skutecznym .. mogącym przynieść ulgę, albo mogącymi pomóc w utrzymaniu dobrej kondycji psychofizycznej i relacyjnej większościom osób to z perspektywy psychologicznej skupiłbym się na zadbaniu o siebie w kilku obszarach:

 

  • Każdy człowiek potrzebuje pobyć sam ze sobą. Czyli jeżeli mieszkasz w domu z dziećmi, z partnerem, z rodzicami itp. znajdź dla siebie co jakiś czas miejsce, które będzie twoim azylem… o ile mając działkę przy domu można z niej skorzystać, to w mieszkaniu może być to nawet i łazienka, albo piwnica… jednocześnie poinformuj domowników, że potrzebujesz chwilę pobyć samemu, a młodsze dzieci zacznij uczyć, że mama/tata potrzebuje chwili dla siebie bo np. potrzebuje sobie coś przemyśleć, potrzebuje pobyć chwilę w ciszy etc.
  • Za duży kontakt z mediami w obecnej chwili w zdecydowanej większości będzie powodował większe natężenie obciążeń psychicznych w tym lęku. Przekaz medialny jest skonstruowany w taki sposób, że u większości z nas generuje lęk. Więc mając potrzebę bycia doinformowanym ogranicz ilość zapoznawania się z treściami dotyczącymi „Koronawirusa” do dwóch razy dziennie – nic ci nie umknie, a jest duża szansa że „głowa” i „serce” się uspokoją.
  • Stres = napięcie. Napięcie kumuluje się w naszym ciele (stąd często w wyniku stresów boli nas choćby nawet głowa) co przekłada się na potrzebę redukcji napięcia zarówno u dzieci jak i dorosłych. Co to oznacza w praktyce? Poćwicz! Z dziećmi można potańczyć jak i ćwiczyć fizycznie, jak i zapoznać się z ćwiczeniami obniżającymi napięcie u dzieci co pomoże nie tylko w obecnym momencie ale i przyda się jako umiejętność również w momencie gdy Koronawirus przestanie być zagrażający. A dla dorosłych z 30-40 min ćwiczeń , przy czym najbardziej obniżającymi napięcie ćwiczeniami są ćwiczenia interwałowe i kardio, aczkolwiek również wszelakie formy aktywności sportowej, choćby nawet granie w ping-ponga na prowizorycznym stole domowym już nam pomoże obniżyć niepokój.
  • Staraj się w odpowiedni sposób odżywiać- zbilansowana dieta naprawdę wpływa na naszą kondycję psychiczną. Ale jako zabijacz czasu przygotuj sobie/rodzinie danie na które dawno nie było czasu by je zrobić a masz na nie ochotę.
  • Weź dłuższy prysznic, dłuższą kąpiel – a najlepiej włącz w trakcie jeszcze muzykę którą uwielbiasz – relaks, relaks jeszcze raz relaks- zjedzenie świeżo upieczonych bułeczek albo ciasta to też relaks ?
  • Jeżeli jesteś w związku to zadbaj o bliskość i więź (począwszy od wzajemnego masażu a skończywszy na wspólnym popracowaniu itp. ), a jeżeli w związku jest źle , jesteście skonfliktowani to spróbujcie dojść do porozumienia i ustalić w jaki sposób będziecie ze sobą współpracować w momencie częstszego przebywania ze sobą i np. dziećmi, przy jednoczesnym uznaniu , ze potrzeby jednego i drugiego są ważne i przy założeniu, ze szanowanie wzajemnych granic jest warunkiem koniecznym.
  • Jeżeli doświadczasz problemu przemocy, agresji ze strony partnera/partnerki, albo doświadczasz trudności związanych z nadużywaniem alkoholu bądź substancji psychoaktywnych  pamiętaj, ze służby publiczne pracują i możesz skorzystać z ich pomocy.
  • Jeżeli doświadczasz trudności związanych z zaburzeniami psychicznymi tj. np. depresją, nerwicą, lękami itd. Albo ktoś z twoich bliskich doświadcza takich trudności skorzystaj z bezpłatnych form pomocy online, część specjalistów z Punktu Pomocy Kryzysowej zostali oddelegowani do świadczenia pomocy psychologicznej i prawnej drogą telefoniczną i online. Możesz również skorzystać z pomocy prywatnej, gdyż część specjalistów pracuje w trybie konsultacji online.
  • Jeżeli masz wrażenie że twoja kondycja psychiczna się pogarsza, podejrzewasz u siebie depresję, nasilają ci się objawy nerwicowe i lękowe również podejmij próbę skonsultowania się ze specjalistą.
  • Zadzwoń do znajomych, rodziny…korzystaj, albo naucz się korzystać z aplikacji umożliwiających wideokonferencje.
  • Pamiętaj, ze twoje dziecko też potrzebuje autonomii i chwili pobycia samemu… zwłaszcza w wieku nastoletnim.
  • Poczytaj o metodach redukcji napięcia i metodach relaksacji i zacznij z nich korzystać.
  • Wróć do hobby, albo odkryj nowe które możesz realizować w domu.
  • Przemodeluj budżet osobisty i domowy, zdobądź większą wiedzę odnośnie budowania budżetu domowego i dostosuj go do obecnych warunków, ograniczając niepotrzebne wydatki do minimum.
  • Jeśli jesteś przedsiębiorcą, zwłaszcza nieposiadającym zapasów finansowych skorzystaj z form pomocowych dostępnych na terenie RP, zdobądź większą wiedzę z zarządzania finansami w momencie kryzysu, skonsultuj swoje problemy finansowe i związane z zarządzaniem z konsultantami ekonomicznymi, coachami, innymi przedsiębiorcami mającymi większe doświadczenie i innymi osobami które mogą ci udzielić wsparcia merytorycznego.

 

Powyżej wymienione zalecenia są buforami których realizowanie może spowodować, że okres ograniczeń bądź kwarantanny przejdziemy w dobrej kondycji psychicznej.  Jakkolwiek powyższe wskazówki rodzą pewną potrzebę dostosowania sposobów radzenia sobie do indywidualnych potrzeb, możliwości i sytuacji osobistej i rodzinnej.

 

Maria

Maria

 

 

Dodaj komentarz